הילדים רוצים ללמוד לגלוש? זה בדיוק הזמן!

הילדים רוצים ללמוד לגלוש? זה בדיוק הזמן!

אלה מאיתנו שצפו במרקו במהלך החופש הגדול, ודאי זוכרים שלא פעם אמרו לעצמם – "אם הוא היה שחיין טוב, זה לא היה נמשך כל כך הרבה פרקים". אלה מאיתנו שהעבירו את הזמן בים ממש עם גלשן של ממש, היו יחידי סגולה והם בכלל לא התעסקו במרקו או נילס. הגלישה היתה לספורט אקזוטי קצת, שלא הרבה התעסקו בו, ואלה שכן היו תמיד עם חיוך מזמין לעולם ונינוחות שלווה כזו. היום הדברים השתנו וגלישה היא כבר ספורט אטרקטיבי, והדור שגדל על מרקו רוצה שהילדים שלו יהיו קצת יותר מחוברים לים.

לפני כמה שנים טובות, עלתה כתבה בעיתון "גלובס" שהביאה נתון מעניין – כרבע מהישראלים אינם יודעים לשחות, ובאשדוד נתון כזה הופך לקריטי דווקא בגלל הים.חופי אשדוד אמנם מוסדרים עם מצילים ועם צוותי חופים אחראים ורציניים בשוטף ובעת הצורך, אך הרבה מהסכנות יכולות מראש להמנע אם ידע השוחה/גולש לנהוג בים כמו שצריך.

מה עושים אם כך, במצב בו ממש רוצים שהילד יתעצם, יגלוש וימצה את החוויה הטבעית שמספקת לו אשדוד אבל חוששים מעניין הבטיחות והשחיה?

גל דהן, מנהל ובעלים מועדון הגלישה "ליגל", מעביר כבר 20 שנים קייטנת גלישה. עם מוניטין מכובד  שבנו לו בוגריו, חלקם עד היום בקשר איתו, הסיר לנו חששות והשיב על שאלות רלוונטיות להורה שרוצה לחשוף את הילד לגלישה.   באשדוד החושפת את הדור הצעיר לגלישה, תוך למידה של יתרונות הים ודרכי ההתנהלות בו בזמן שהמים שקטים או פחות שקטים.

האם ילד צריך לשחות טוב כדי לגלוש, או שהשחיה מתפתחת עם הזמן?

"כשמתחילים קורס גלים, צריך ידע בסיסי. לא צריך ידע של שחיין אולימפי, וזה נכון שהחתירה מתפתחת עם הזמן, אבל רצוי וחשוב שלילד יהיה מושג בסיסי פלוס בשחיה. אחראי וחשוב לפעול לפי הכלל הזה, וכאשר נרשמים ל"ליגל" ילדים קטנים, אנחנו מוודאים שהידיעה הבסיסית לשחיה קיימת עם הכנה שאנחנו עושים לפני תחילת החוג כדי שלא יהיה ספק.  במידה והילד לא עם המיומנויות הבסיסיות שצריך, אנחנו מפנים למדריכי שחיה מקצועיים ואיכותיים כדי שהילד יקבל רקע, ויתחיל בקייטנה. אגב, גם כשמדובר במבוגרים, אנחנו עוזרים לעשות את המעבר החלק לים אחרי שהתלמיד כבר יודע את המינימום."

אז אתה בעצם ממליץ להתחיל ללמוד בגיל צעיר?

"תאכלס? זה לכל גיל, אבל מן הסתם מי כמוך יודעת – המח בגיל צעיר סופג ומהר. ילד צעיר שלומד מיומנות חדשה שמערבת חשיבה (תכנון וביצוע), פיזיות ותעוזה ילמד את הכל מהר יותר ויעיל יותר. לעומת מבוגר שמגיע אלינו ועליו יש משכנתא/שכירות. יש אולי את הרגועים שעושים יוגה בהימליה והם ממש בקליטה מלאה בלי הפרעות, אבל למבוגרים שחיים את המציאות שלנו זה משהו יותר אתגרי ועם המון סיפוק. כן יש יתרון ללמידה בגיל צעיר, אבל הסיפוק של המבוגר המתלמד לא פוחת מזה של הצעיר."

למה צריך מדריך בעצם לגלישה?

"בתור אחד שהתחיל לגלוש לבד וצעיר, בלי ציוד שמותאם במיוחד לגולש מתחיל, בלי מדריך ובלי עזרה, לקחו לי לפחות שלושה חודשים ללמוד לעמוד עליו! וזה עוד בלי הפציעות."

גל מסביר שלמרות הקסם שבלמידת גלישה עצמאית, העולם הזה היום מונגש יותר, בטוח יותר וזמין יותר בגלל זה לאוכלוסיה גדולה מבעבר-
"גלשני הלימוד זה הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות בעולם הגלישה, מבורך! גלשני ספוג, שבשפה המקצועית אנחנו קוראים להם "סופט בוארד" והמדריך המלמד שמסביר איזון, חתירה וכל מה שצריך – זה שילוב שמקצר ומייעל את תהליך הלמידה ביחס של 1 ל5, והזרוע נטויה!"

גל חייכן, ישיר וברור מאד. אפשר להבין אצלו שים הוא לא משחק ילדים מחד, ומאידך – זה לא גנטי, הים לכולם!

מה תגיד להורה החושש לשלוח ילד ללמידת גלישה?
"נתחיל בזה שאנחנו בליגל עוסקים בלהפוך חלום למציאות, פשוט הוא מתגשם בדבקות במטרה, ביטחון עצמי, והמון מוטיבציה ואמונה."
גל הוא איש ים, צולל, עוסק בדייג ושייט מאז שהוא זוכר עצמו, וזה פרט שידוע עליו בסביבה – "הכי חשוב לי לפני הכל, זה לתת לתלמיד את תחושת הנינוחות במים, זה לפני הכל. אנחנו מרגישים את התלמיד, מנסים לזהות אם יש פחד, על מה יושב וכו. אחרי שמזהים, עובדים בהתאם ועם שיקול דעת"

.
אז למה לילדים ללמוד גלישה?
"אוהו! תקבלי פה תשובה ארוכה! נתחיל מזה שגלישה מרחיקה מפשע. חבר'ה קשים עברו דרכי, והם עד היום אומרים לי שליגל והים הצילו אותם מפלילים. ממש ככה! לפתות את היתרונות הבריאותיים זה כבר לכתבה בפני עצמה! כושר, קואורדינציה, תעוזה, זהירות, אהבת הטבע והבנה שלו!"

אם בתקופה האחרונה שמענו התעסקויות איסנפור על טיפולי העצמה כאלה ואחרים, שכבודם במקומם תמיד מונח, יתכן שבנוסף שווה לנו כהורים לבדוק על דרכים טבעיות ומונגשות להעשיר את הילדים, ולא רק דרך מסכים – והכי חשוב – בהשגחה ובתנאים הולמים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*