דמיינו לעצמכם ילד בן שמונה שנכנס עם חצוצרה 'עתיקה' שגדולה עליו בכמה מידות ודורש ללמוד לנגן עליה. איך הייתם מגיבים? סביר שהייתם חושבים שהוא חמוד ממש אבל מיד הייתם שוללים את הרעיון על הסף. אז זהו, שב'אקדמא' באשדוד אמנם הרימו גבה, אבל נתנו לילד הזה צ'אנס והיום, בגיל 43 אדיר כוכבי מאשדוד הוא נגן החצוצרה המצליח בארץ
אדיר כוכבי גדל בבית מוזיקלי. אחיותיו ניגנו על פסנתר, גיטרה וחליל צד ואביו ניגן בצעירותו על חצוצרה. בגיל חמש הוא בעצמו ניגן על פסנתר עד גיל 8. בגיל 8 נכנס ל'אקדמא' מלווה בהוריו ונחרץ בהחלטה לנגן על החצוצרה הישנה והמעוטרת של אביו. כוכבי היה קטן עבור החצוצרה ואמרו לו שישנן כמה בעיות מבחינת ההתפתחות של הלסת והעוצמה שנדרשת כדי ל"חצצר".
כוכבי פרוד ואב לשתי בנות תאיר ורון- לי וחינך אותן להאזנה ואהבה למוזיקה קלאסית.
לא חוג
בגלל התשוקה הגדולה שלו לחצוצרה, נתנו לו צ'אנס ושיבצו אותו בקבוצת למידה. בתחילה היה מגיע לקונסרבטוריון פעמיים בשבוע וכיוון שהפתיע בכישרונו וביכולותיו, עבר כבר לאחר כחודש ללמידה פרטנית ואישית והנסיקה שלו החלה לצבור תאוצה בליוויים של ארנסט פרל מנהל מחלקת כלי הנשיפה וריקרדו פוטורנסקי שהיה אז מנצח והמנהל המוזיקלי של 'אקדמא', שלהם הוא מוקיר תודה עד היום.
"חוג זה משהו שחולף מבחינתי. התייחסתי לזה כשיעור, כפי שמתייחסים אצלנו בבית למוזיקה בכלל-כחלק מהחיים. עשיתי שיעור פרטני בשבוע ומתאמן מידי יום כשעתיים ויותר".
איך אתה מגדיר את עצמך? חצוצרן?
"חצוצרה, בניגוד למה שחושבים זה לא לתקוע רק. זה לעשות מוזיקה. אז וגם היום כששואלים אותי מה אני עושה אני עונה שאני מוזיקאי ובזה אני מתעסק. חוץ מלנגן בחצוצרה אני מפיק, מעבד דברים, כותב ומלחין. עובד באולפן שהקמתי באשדוד וגם מופיע באירועים שונים וכחלק מהרכבים כאלה ואחרים".
מוזיקה זו משמעת עבור כוכבי. כמעט בקלות הוא משווה עצמו לעורך דין או כדורגלן צריך להבין את זה, להתאמן ולהכניס את ה'מיינד' והגוף לתוך זה. הוא התקדם לאט לאט ב'אקדמא', למד שיעורים מגיל שמונה ועד הגיוס ובמקביל לקח עוד מורה (נגן בפילהרמונית).עשה תואר באקדמיה למוזיקה באמסטרדם הולנד וגר בחו"ל במשך כ- 14 שנים. לפני כחמש שנים חזר לישראל ולאשדוד וכבר הספיק לעלות ולהופיע על במות עם אמנים כמו אברהם פריד, שלומי שבת, אריאל זילבר, יסמין לוי, ציון גולן, גיא מזיג, שמעון בוסקילה, שלמה גרוניך ועוד…
האלבום הראשון (נכתב בהשראתה של סבתו- צביה)
"אני מאוד אוהב את הקטע האינסטרומנטלי ואת הקטע הווקאלי מנגד. באלבום של חצוצרן מופיעות כל ההשפעות שגדלתי עליהן- אם זה מוזיקה תימנית מסורתית ואם מדובר במוזיקה קלאסית. כמו כן, באמסטרדם ניגנתי הרבה סלסה ומוזיקה לטינית, עשיתי הפקות כמו תיאטרון ומוזיקה טורקית. העברתי המון סדנאות בנושא של מוזיקה תימנית להולנדים. גם מקהלות וגם אינסטרומנטלים. כל ההשפעות הללו הביאו אותי לכתיבה תימנית -שורשית. אירחתי את ציון גולן- הזמר הגדול של התימנים והשתמשתי בנגנים מכל העולם- מוונצואלה, דרום אמריקאים, הולנדים ועוד…"
בימים אלה שוקד כוכבי על אלבום חדש (השני במספר). הוא בעצמו עושה רק קולות רקע ולא שר ונותן את השרביט לזמר ההרכב שלו -"שורשים" שקיים מזה כשנתיים במתכונת הזו של נגנים ישראלים. הדבר הכי אותנטי מבחינתי, גם בטהרת המוזיקה התימנית בשילוב ג'אז, לאטין, מוזיקה מזרחית ועוד.
מה המקום של החצוצרה בהרכב?
"בהרכב שלי החלטתי להוציא את הקלידים- הרגשתי שהם מגבילים אותי מבחינה הרמונית ולהכניס כלים שיתאימו למוזיקה תימנית שורשית ולטינית, כך שההרכב מכיל בס, תופים, גיטרה "מזרחית" (עוד), חצוצרה, סקסופון, כלי הקשה וזמר. המבנה שונה לגמרי ממבנה, תזמור ועיבוד של להקות רוק למשל ומלא בהרבה הרמוניות קוורטיאליות הבנויות בעצם מהמרווחים בין הסולמות והצלילים- זה אגב המרווח התימני המסורתי שנמצא גם בבתי הכנסת התימניים".
תימני קלאסי
מוזיקה קלאסית מבחינתו של כוכבי היא המוזיקה הכי מושלמת שיכולה להיות. רוב האנשים ששומעים את החומרים הגרוביים שלו, ולא מבינים במוזיקה מתקשים להבין כיצד הבסיס הקלאסי עליו גדל והתחנך בא לידי ביטוי…
"אני חושב שמוזיקה קלאסית מובילה את היצירה. אחד הדברים שאהבתי מאז שהייתי ילד ועד היום זה לנתח מוזיקה קלאסית. חשוב להבין שלהבדיל משיר פופ שבלוני שלוקח כ- שלוש דקות ובעל מבנה מיינסטרימי, במוזיקה הקלאסית שלחו אותי להקשיב ליצירות וזה מאוד קשור לחינוך", אומר כוכבי.
דור לומד ודור מלמד
כוכבי למד ב'אקדמא' במשך עשור ומשם יצא לנגן בתזמורת הארצית בפרויקט שנקרא ״מתא״ן״, זכה בתחרויות ומילגות מטעם קרן התרבות אמריקה ישראל. לימים, לימד בעצמו ב'אקדמא' ובמועצה האזורית של ברנר. חשוב לו להעביר שילדים הולכים לשיעור כדי להשכיל ומעבר ללימוד הטכני יש פן חינוכי. הוא בעצמו זוכר שיעורים ספציפיים שעבר עם ארנסט פרל וריקרדו ב'אקדמא' בהם לקחו יצירה ולמדו כיצד לנגן אותה ולפרק אותה: "לפעמים יש סיפור עצוב או שמח, מתנהל דיאלוג או מונולוג, יש דברים שלומדים במהלך חזרות ושיעורים, עוברים על יצירות ומנתחים אותן. לומדים את המוזיקה כשפה בינלאומית ומסתכלים עליה בצורה הזו- כשפה בינלאומית עוצמתית מלאה ברגשות".
מתי ידעת שאתה הולך להתעסק במוזיקה?
"בצעירותי. עשיתי כמה הפקות במהלך השירות הצבאי שלי ולמען האמת החלום שלי תמיד היה להיות רקדן… אחרי הצבא הגעתי למקום כזה של לעצור להסתכל רגע, לבחון ולבחור מה אני רוצה לעשות. אבא שלי ניהל את מוסד 'צופיה' הטיפולי לנערות במצוקה, שם התנדבתי המון בצעירותו. הפן הפסיכולוגי עניין אותי אבל בחרתי לעסוק במוזיקה".
חצוצרה זה כלי "שמח"?
"למרות שזה מתחבר להרבה אנשים ככלי קופצני ושמח, הצליל של החצוצרה יכול להיות גם מאוד מלנכולי. בניו אורלינס בארה"ב למשל מנגנים בחצוצרות בהלוויות בשילוב של כלים נוספים… בהולנד למשל עשיתי מחזמר על החיים של 'בילי הולידיי' שהיה עצוב מאוד ואחד השירים העצובים שניגנתי בחצוצרה שם היה "STRANGE FRUIT".
הביקוש לחצוצרה לא מסתיים אף פעם
למרות שנדמה שיש כלים מבוקשים יותר כמו גיטרה או תופים, יש דרישה גם היום לנגינה על חצוצרה. רוב הילדים שמגיעים ללמוד לנגן על חצוצרה מגיעים מלאי תשוקה לכלי הזה, ממש כמו שכוכבי הגיע כשהיה בן 8. "מספיק שילד יראה נגן מלא בתשוקה ובגרוב כשהוא מנגן ומיד הוא ירצה להיות כזה. היה ילד אחד שראה קליפ של לני קרביץ עם חצוצרן וזה מה שהניע אותו להתחיל ללמוד".
אם לא היית חצוצרן מה היית?
"פסיכולוג שרוקד".
יש לך חלום?
"אני כל הזמן חולם ומגדיל לעצמי את החלומות. כשאני מגיע למקום אני רוצה להרחיב אותו עוד יותר. מבחינתי לנגן זה להעניק ולתת את עצמי ושיזכרו את הדבר הזה. מבחינת אמנים אני ממש רוצה להופיע יחד על אותה הבמה עם אדי פאלמיירי- הוא מבחינתי אחד המעבדים והפסנתרנים המוכשרים והמרתקים בעולם".
האלבום השני צפוי לצאת באוקטובר הקרוב.
ביום שני הוא יעלה להופיע עם ההרכב "בלקן במחסן" ברחבת המשכן לאמנויות הבמה בשעה 19:00- הכניסה חופשית!
ב- 25 ביוני יופיע כוכבי עם הרכב "שורשים" ויארחו את ציון גולן וגיא מזיג ב"איזור" בשעה 22.00 בתל אביב.
אירוע חגיגות יובל לקונסרבטוריון אקדמא יתקיים במעמד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי
רביעי , כ"ג בסיון תשע"ו , 29.6.16 המשכן לאמנויות הבמה הפיס אשדוד
אנא שריינו מקומותיכם בטל' 08-8545135/9