'שמש לכולם' – מיזם פורץ דרך באשדוד

'שמש לכולם' – מיזם פורץ דרך באשדוד

אירוע פורץ דרך בייצור אנרגיה מתחדשת הושק באשדוד. במסגרת 'שמש לכולם', מיזם משותף למשרד האנרגיה והתשתיות, קק"ל והפורום הישראלי לאנרגיה, אותו מקדמת עיריית אשדוד, הותקן לראשונה גג סולארי בבניין משותף. עכשיו כל אחד יכול!

בשבוע שעבר הושלמה התקנתה של מערכת סולארית ראשונה בבניין משותף באשדוד. הפרויקט הוקם בבניין ברחוב הנביא שמואל באשדוד, במסגרת ״שמש לכולם״, מיזם משותף למשרד האנרגיה והתשתיות, קק"ל ועמותת הפורום הישראלי לאנרגיה. מעתה, בעלי הדירות בבניין ייהנו מרווחי ייצור האנרגיה הנקייה, וגם הרוויחו חידוש של איטום הגג כחלק מהפרויקט, וזאת ללא הוצאה של שקל אחד מכיסם. חברת "אורמש" היא החברה שהקימה את המערכת הסולארית בבניין.

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן: "המיזם הזה הוא צעד נוסף שאנו מבצעים על מנת לעמוד ביעדים להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות. הוא יחסוך כסף לתושבי הבניינים, ויאפשר לצרוך חשמל גם בשעות חירום. יחד עם ראש העיר ידידי ד״ר יחיאל לסרי, נפעל לקדם את אשדוד כעיר ירוקה אשר תספק את צרכי האנרגיה מאנרגיות מתחדשות ולא מזהמות, דבר שיתרום רבות לאיכות הסביבה".

ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי: "השבוע אנו עושים היסטוריה! לראשונה באשדוד, הותקנה מערכת סולארית על גג של בניין משותף בעיר. זהו צעד משמעותי בדרכה של אשדוד בצעדיה להפוך לעיר ירוקה ומקיימת. אני גאה בתושבי הבניין שהובילו יחד עם "שמש לכולם" את היוזמה החשובה ופורצת הדרך, שתהיה מודל לחיקוי עבור בניינים רבים נוספים גם באשדוד וגם ביישובים אחרים במדינה. קידום אנרגיה נקייה ומתחדשת היא צורך השעה, הן לטובת בטחון האנרגיה של ישראל והן לצמצום זיהום האוויר ופליטות גזי החממה. ליוזמה הזו יצטרפו בקרוב תושבים נוספים שסיימו הכשרה ייעודית של שמש לכולם בשיתוף קהילת אבוקדו ומחלקת איכות הסביבה."

 

 

עינת דטנר, מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה: "הקמת המערכת הסולארית הראשונה באשדוד על בניין מגורים, מהווה סמל לכוח שיש בשילוב בין רשות המחוייבת לקידום אג'נדה ירוקה, ותושבים אכפתיים ופעילים. זוהי הסנונית הראשונה בעיר, ואנו מאמינים שבעקבותיה יבואו עוד רבים אחרים שיבינו את הרווח הטמון לכולם – לסביבה, לחברה כולה ולתושבים ברמה האישית.  הפורום הישראלי לאנרגיה רואה ברשויות מקומיות גורם מפתח לקידום הייצור הסולארי בבתי מגורים, וקורא לרשויות נוספות לקדם את הנושא בשטחן, בעיקר לאור הצורך ההולך וגובר בחיזוק הביטחון האנרגטי. אנחנו גאים על הזכות ללוות תושבים במהלכים אלו, ומודים לשותפים שלנו במיזם – קרן קיימת לישראל, ומשרד האנרגיה והתשתיות, ולעיריית אשדוד על שיתוף הפעולה ההדוק לקידום אנרגיה מתחדשת בעיר".

אסף קרואני, מנהל אגף אקלים וקיימות בקק"ל: "הקמת המערכת הסולארית הראשונה באשדוד על גג בניין משותף מהווה אבן דרך נוספת בפתרונות המסייעים במאמץ למעבר לכלכלה דלת פחמן וייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. דיירי הבניין החלוציים הם הבעלים של אנרגיה קהילתית ומבוזרת המחזקת את הביטחון האנרגטי שלהם ושל כלל תושבי ישראל. ייצור אנרגיה סולארית בדו-שימוש על שטחים מבונים מסייע בשמירה על היער והשטחים הפתוחים על ידי הפחתת הצורך בהקמת מתקנים ותשתיות הולכת חשמל הגורמים להפרה וקיטוע של השטח הפתוח ובתי הגידול של הצומח והחי הארץ ישראלי, וזו חובתנו לשמור על היקף ואיכות שטחי היער בישראל לטובת איכות החיים ובריאות האוכלוסייה עבורנו ועבור הדורות הבאים. אגף אקלים וקיימות בקק"ל הוקם לאחרונה על מנת להרחיב ולהעמיק את פעילות הארגון בתחום ואנו גאים להיות חלק מהמיזם המשותף "שמש לכולם" ביחד עם משרד האנרגיה והתשתיות והפורום הישראלי לאנרגיה״.

 

הצטרפו לקבוצת הווצאפ השקטה וקבלו חדשות ישירות לנייד.

 

אשדוד הצטרפה לאחרונה לעשרות רשויות המקדמות את המעבר לאנרגיה סולארית בבתי התושבים במסגרת תכנית המאיץ שמש לכולם, המשותפת לקרן הקיימת לישראל, משרד האנרגיה והתשתיות, והפורום הישראלי לאנרגיה. בנוסף לבניין פורץ דרך זה, עיריית אשדוד, המנהלת להתחדשות עירונית אשדוד, ו"שמש לכולם", השיקו קורס הכשרה ראשון מסוגו בעיר, למתן כלים לתושבי העיר להוביל פרויקטים סולאריים נוספים בבנייני מגורים. בקורס השתתפו למעלה מ-15 תושבים מאשדוד, אשר הבינו את הרווח הטמון בהתקנת מערכת סולארית על הגג – בין כהכנסה לוועד הבית לתחזוקה שוטפת של הבניין, או כרווח ישיר לבתים צמודי קרקע ומקדמים בימים אלו קבוצות רכישה להתקנת גגות.

אשדוד היא עיר יוצאת דופן מבחינת עושר הפעילות הקהילתית בנושאי סביבה וקיימות. לכן זה לא מפתיע שקורס הכשרת תושבים לייזום הקמת מערכות סולאריות על גגות בנייני מגורים, משך קהל של תושבים מעורבים ואיכפתיים. התושבים קיבלו כלים שאיפשרו להם להכיר את כל האספקטים שקשורים להקמת המערכת, מרכיבי המערכת הסולארית, דרך הנושאים הרגולטוריים, וכן מודלים למימון המערכת.

הקמת מערכת סולארית בבניין מגורים כרוך בהגעה להסכמה בין דיירי הבניין, שכן נדרשת הסכמה של 2/3 מדיירי הבניין. לעיתים קרובות ההגעה להסכמות מהווה את האתגר הגדול ביותר בפרויקט. משתתפי הקורס למדו מהם הדרכים לגייס את הדיירים לטובת הפרויקט הסולארי, להבין את המקור להתנגדויות ולדעת איך לתת להם מענה, וגם להקשיב ולגשר כשצריך, לנסות להבין מהם הצרכים האמיתיים של הדיירים המתנגדים.

בימים אלה בוגרי הקורס מתחילים להניע את הפרויקטים בבניין או בשכונה שלהם, ואנו נלווה אותם לאורך כל הדרך, עד ליצירת חשמל נקי ורווחי , קרן שפע לשנים ארוכות עבור הבניין. תושבים המעוניינים להתקין מערכת סולארית על גג ביתם מוזמנים לפנות ל"שמש לכולם": sunforeveryone.org

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*